Rasistinen hapsumekko
Nyt voin sanoa, että olen pahoittanut mieleni mielensä pahoittamisesta. Nyt alkaa olemaan asiat sillä kannalla, etten enään ymmärrä mikä on oikein ja mikä väärin. Mikä loukkaa jotakuta toista ja mikä ei.
Luettuani päivän uutisannin keltaisen lehdistön sivuilta, törmäsin kahteen samankaltaiseen mutta toisistaan suuresti poikkeavaan lööppiin. "Jannan halloweenasu sai täystyrmäyksen - puvun raju tarina selvisi laulajalle vasta, kun kommenttikenttään ryöpsähti vihaisia viestejä" ja "Prinsessa Madeleine poseeraa Kissanaisena veikeässä perhepotretissa - harvoin julkisuudessa nähty pikkuprinsessa Adrienne, 2, on kasvanut hurjasti". Jottei kenenkään tarvitse alkaa etsimään kyseisten uutisten sisältöä niin kerrottakoot että Janna Hurmerinta oli pukeutunut halloweeninä Pochahontakseksi. Ja nyt vielä tarkenteena että Disneyn Pochahontakseksi. Janna oli laittanut sosiaaliseen mediaan kuvan itsestään asussa ja oli saanut molemmin puoleisia kommentteja, kehuvia mutta myös todella negatiivisia. Jannaa muun muassa syytettiin kulttuurisesta omimisesta ja hänen asunsa todettiin olevan loukkaava.
Syynä tähän on Pochahontaksen tarina, joka on kieltämättä aika rajua kuultavaa. Ei ollenkaan sinnepäin mitä Disney antaa ymmärtää. Siltikin alkuperäisenkin tarinan faktat vaihtelevat hieman toisistaan sillä Pochahontas eli 1500-1600 lukujen taitteessa ja kuoli vain 21-vuotiaana. Joten lyhyestä elämästä monen sadan vuoden takaa on varsin vaikea saada oikeaa faktaa. Ennen kuolemaansa hän oli kokenut aviomiehensä murhan, kidnappauksen, ihmiskaupan, pakkoavioliiton, raiskaukset, lapsesta luopumiset, kristityksi pakottamisen ja niin edelleen kaiken, mitä nyt vain kolonialisteilta vain voi odottaa, kun kohtasivat jotain natiivia. Voitte vain kuvitella mimmoinen kassamagneetti animaatio tästä olisi tullut vuonna 1995. Sillä kun olemme rehellisiä, eihän jonkun suuren yhtiön kuin Disneyn tarkoitus ole kuin tehdä rahaa. Paitsi että siinä sivussa tekivät Pochahontaksesta, suurelle yleisölle tuntemattomasta siirtomaa-ajan uhrista monen tytön ihaileman prinsessan, esikuvan.
Kun taasen mietitään tätä "kulttuurista omimista" niin kuinkahan moni vaivautui edes googlettamaan aitoja kuvia Pochahontaksesta? En tiedä tuleeko yllätyksenä mutta ehei, Disneyn animaatiosta tuttu Pochahontaksen asu ei ole sitten sinnepäinkään aito Powatan naisen asu. Koska animaattorit ovat tottakai ottaneet taiteellisia vapauksia. Eli onko tässä kulttuurillinen omiminen tapahtunutkin Disneyn suuntaan? No niin tai näin, Janna kertoo halloweenin jälkeisessä selonteossaan, että ei tiennyt Pochahontaksen oikeaa tarinaa ja on hyvin pahoillaan aiheuttamastaan mielipahasta. Voi jälleen yllättää mutta, yksikään Powata ei puvusta ole mieltään pahoittanut, ei edes kuvia nähnyt. Janna kertoo, että hänen naamiaisasunsa ei edes ole mikään pilailupuodista tai halpamaasta tilattu Disney asu, vaan hänen äitinsä, Maarit Hurmerinnan entinen esiintymisasu, jonka hänen isoäitinsä on ommellut. Toisin sanoen siis, onko tämä KULTTUURINEN OMIMINEN alkanutkin jo 70-luvulla, vuosia ennen kuin Disneyn Pochahontas näki päivän valon? Ja jos näin on, niin kenen kulttuuria tässä nyt kukakin omii? Kuvasta päätellen mekko on vain 70-luvun hippien innostama hapsumekko.
Ja sitten kun laskemme toiseen vaakakuppiin Prinsessa Madeleine Kissanaiseksi pukeutuneena ja kuinka ihanan söpö kuva onkaan, voi vaan taas raapia päätään, että mitä perkelettä minun ympärilläni tapahtuu? Tiedän, tiedän, Kissanainen on täysin fiktiivinen hahmo, mutta eipä Disneyn Pochahontaskaan kovinkaan paljoa esikuvaansa muistuta?
Sen sijaan näistä kahdesta Kissanaisen tarina on varsin hyvin tiedossa ja sitä ei ole yritelty mitenkään peitellä, päinvastoin. Jokainen, joka kirjoittaa tai luo jotain uutta Kissanaisen ympärille, pyrkii tekemään siitä entistä rajumman. Pidetään me faktat puhtaina ja tarkastellaan vain sitä alkuperäistä tarinaa, joka on nimenomaan Kissanaisen asusta.
Kissanainen, oikealta nimeltään Selina Kyle on orpo, jonka äiti on tappanut itsensä ja isä juonut hengiltä. Laitos kierteen jälkeen, hän työskentelee prostituoituna elättääkseen itsensä. Hän pyrkii kaikin tavoin irrottautumaan parittajastaan, joka käyttää hyväkseen myös Selinan siskoa. Lopulta Selina tappaa parittajansa päästäen siskonsa ja samalla itsensä vapaaksi. Koska jotain tulonlähdettä on keksittävä, Selina tekee onnistuneen jalokivimurron pukeutuneena kissa-asuun, jonka hänen parittajansa on hänelle antanut. Ja näin hän tulee jatkamaan murtoja pukeutuneena Kissanaiseksi.
Jokainen saa tehdä täysin omat johtopäätöksensä siitä, kuinka sopiva Kissanaisen asu on siis aateliselle, varsinkin kun pohjataan se suomalaisen pop-laulajan rasistiseen ja kulttuuria loukkaavaan hapsumekkoon. Jos nyt ei muuta niin ainakin nämä mielensä pahoittajat saivat jonkun muun mielen pahoitettua. Kun vain saisin tietää, että missä vaiheessa maailmasta tuli tämmöistä pumpulia, että kaikesta voi pahoittaa mielensä? Milloin siitä, että katuu polkupyörällä ja saa haavan polveensa, tuli jonkun muun tai maan vika, eikä ittensä? Milloin me opimme jälleen katsomaan oikeasta suunnasta koko kuvaa? Milloin maalaisjärki heitti veivinsä? Toivon että saan näihin joskus vastauksen mutta, ennen sitä ihan saatanan hauskaa Halloweeniä itse kullekin!