Muumien frittikanaa?
Tunnetustihan anteeksi saa helpommin kuin luvan. Tarkoittaen siis tietenkin sitä, että jos on itse päättänyt tehdä jotain, on parempi tehdä se muilta kyselemättä ja vasta jälkikäteen pahoitella mitä tuli tehtyä.
Tämä sama ohje koskee niin rahan lainaamista puolison lompakosta kuin parin huurteisen verottamista isän hyllyltä jääkaapista, kun teinipoikana meni saunaan. Jotkut jopa antavat parisuhteessa syrjähypyn anteeksi, mutta hyvin harva siihenkään lupia kyselee etupeltoon.
Edellä mainitut esimerkit ovat hyvin konkreettisia ymmärtää meidän tavantallaajien, mutta kun astutaan isojen yritysten ja tekijöiden tekijänoikeusmaailmaan, alkaa asiat mutkistua.
Muistan kuulleeni tarinan eräästä äidistä, joka oli käyttänyt netistä kuvia Disneyn hahmoista ja oli niillä koristellut lapsensa juhlat. Oli ollut Aku Ankka lautasta ja Mikki Hiiri mukia. Hessu Hopoa ilmapalloissa ja niin edelleen. Oikein hellyttävä teema siis, mutta Disneyllä oli joku kuullut tästä ja perään oli lätkäisty sakko, jonka summa oli ollut huomattava lastenjuhlissa käytettyällä koristeilla saavutettuun hyötyyn nähden.
En tarinan todenperäisyyttä pysty varmistamaan, mutta en uskalla sitä lähteä myöskään kiistämään, sillä kun puhutaan tekijänoikeuksista ja asianajajien valtiosta, eli Amerikan Yhdysvalloista, en todellakaan epäile, etteikö näin olisi käynyt ja tulisi käymään. Ehkä jopa useamman kerran vuodessa.
Myös jotkut amerikkalaiset ravintolaketjut ovat hyvin tarkkoja omista resepteistään. Tarinoiden mukaan vaikkapa kaikkien kolajuomien äiti, Coca-Colan reseptin tuntee vain muutama henkilö, jotka ovat nähneet reseptin paperilla, holvissa, joka on rakennettu vain tätä lappua varten. Jotkut jopa sanovat, ettei nämä henkilöt saa kulkea samalla lentokoneella, onnettomuuden mahdollisuuden takia.
Toinen tunnettu reseptin suojaaja on KFC, jonka mausteseoksesta on paljastettu vain sen verran että sisältää 11 yrttiä ja maustetta. Molempien edellä mainittujen reseptin on välillä joku ilmoittanut paljastaneensa ja saaneen käsiinsä sen alkuperäisen, mutta yhtiöiden edustajat eivät uutisia vahvista ja niinpä jutut jäävät huhupuheiden tasolle.
Tekijänoikeuksistaan on tarkkana myös meidän suomalaisten Muumit. Pari vuotta sitten Tanssii Tähtien Kanssa ohjelmassa oli draaman ainekset, kun Jenni Poikelus ja Sami Helenius olivat pukeutuneet Pikku Myyksi ja Nuuskamuikkuseksi ja tanssivat Käy Muumilaaksoon kappaleen tahdissa jiven. Mitään ison maailman miljoonien dollareiden oikeustaistoa tapauksesta ei syntynyt, mutta Muumi Charactersin toimitusjohtaja oltiin saatu kommentoimaan että asia ei johda toimenpiteisiin, mutta sai olla sitten viimeinen kerta. Hän myös mainitsi, että Jennin ja Samin tulisi tietää tämä ammattilaisina.
Seuraavaksi vielä suora lainaus Iltalehden haastattelusta, "Siinä on sellainen merkittäväkin asia, että jos meidän tapaiset tekijänoikeuksien ja tavaramerkkien omistajat eivät valvo oikeuksiaan, niin kaikki luovat taiteilijat, kuvittajat, valokuvaajat ja sisältöjen luojat voivat jäädä ilman ansaitsemiaan korvauksia, Kråkström summaa."
Ja edellä mainitussa tapauksessa oli luonnostaan kyse kokonaisuudesta jossa bändi esitti kappaleen mutta sovitettuna jiven tahtimaailmaan, eli kyseessä ei ollut alkuperäinen versio kappaleesta, sekä Jennin ja Samin puvustus oli maikkarin puvustajan käsialaa, eikä siis Muumien lisensoimia rooliasuja. Tämä on hyvä pointti muistaa.
Sillä nyt Helsingin Sanomat on uutisoinut miten Muumi hahmot mainostavat KFC pikaruokaa Kiinassa ja Japanissa.
KFC on hyvin vakaalla jalansijalla Aasiassa ja sillä on peräti 9000 ravintolaa Kiinassa (Hesburger ravintoloita oli vuonna 2020 koko maailmassa n. 500kpl. Määrä on sittemmin laskenut Venäjän ravintoloiden sulkeuduttua). Tähän lukuun tottakai tulee lisätä Japanin osuus. Japanissa myös KFC suosio on suurta ja asema vakiintunut, sillä Japanissa jouluisin syödään nimenomaan Kentuckyn friteerattua kanaa ja KFC-pikaruokaravintoloihin pitää tehdä varauksia jopa kuukausia etukäteen, jotta kana-aterian on varmistanut pyhiksi.
HS:n jutussa on kuvakaappauksia nyt WeChatistä, joka on kiinalaisen vastine Facebookille, Twitterille, pankkikortille ja jopa nettikaupoille. Voisi luonnehtia, että WeChat on kiinalaisten internet ja kaikki mitä arjen sujumiseen tarvitsee. Sillä maksetaan ostokset kaupassa, tilataan ruuat ja vaatteet netistä, varataan matkaliput ja hotellit ja niin edelleen. Se on siis jokaisella käytössä ja nyt meidän Muumimme mainostavat amerikkalaisen pikaruokaketjun frittikanaa. Näkyvyys on siis järisyttävää, eikä sitä voi laittaa mihinkään mittasuhteisiin. Tai no, kiinalaisten osuus maailmanväestöstä on reilu 18 %. Japanilaisia on 1,6 %. Olkoot mittasuhde siis näkyvyys joka viidennelle maailmankansalaiselle.
Kun Helsingin Sanomien Kiinan kirjeenvaihtajalle tuli mainokset tutuilla hahmoilla eteen, hän tietysti yritti saada Muumien mielipidettä asiaan, mutta juttua julkaistessa ei vastausta ollut kuulunut. Mielenkiintoista onkin nyt seurata, miten Muumien tekijänoikeuksia suojataan ja sanotaan isolle amerikkalaiselle ravintolaketjulle Kiinassa, tekijänoikeuksien luvatussa maassa, että "soo soo, se oli viimeinen kerta!" vai annetaanko asia anteeksi, jolloin Muumien tekijänoikeudet ovat aika yhdentekeviä ihan kaikilla tasoilla.